W ofercie rejsów turystycznych i pasażerskich w odniesieniu do statków zwykle używa się określenia „biała flota”. Ma ono prawie sto lat i związane jest… z białymi kadłubami statków.

W latach 20. XX stulecia wybudowano pierwszy polski statek, przeznaczony do celów turystycznych i wycieczkowych. Wcześniej odpoczywający nad morzem urlopowicze korzystali ze specjalnie przystosowywanych do takiej działalności kutrów rybackich. Tenże statek, SS „Gdańsk”, wybudowany w stoczni w Gdańsku – w odróżnieniu od statków marynarki handlowej, których burty malowano na czarno – miał kadłub w kolorze białym. Wkrótce potem ukończono budowę bliźniaczej jednostki – SS „Gdynia”. Co ciekawe, oba statki powstały na rządowe zamówienie, aby propagować turystykę morską wśród mieszkańców naszego kraju. Wkrótce potem dołączyły do nich kolejne, mniejsze jednostki – bocznokołowiec „Hanka” oraz „Wanda” i „Jadwiga” – parowce z Wielkiej Brytanii, noszące imiona córek marszałka Józefa Piłsudskiego.

Już pod koniec lat 30. XX wieku podróże statkami białej floty cieszyły się ogromną popularnością.

Choć bezpośrednim kontynuatorem działalności tej przedwojennej białej floty jest Żegluga Gdańska, to dzisiaj białą flotą nazywa się wszystkie statki pasażerskie żeglugi śródlądowej lub przybrzeżnej. Na takich statkach organizowane są rejsy wycieczkowe, np. po porcie (w Szczecinie, ale też np. w Gdańsku czy Gdyni), na jeziorach (jak choćby szczecińskie jezioro Dąbie), rzekach, zalewach czy kanałach. Statki białej floty utrzymują połączenia pasażerskie między miejscowościami (chociażby pomiędzy Szczecinem a Świnoujściem). Białą flotą są również statki utrzymujące połączenia promowe na przeprawie między wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Ale statki białej floty nie tylko realizują regularne połączenia pasażerskie. Oferują również swoim klientom możliwość rejsów czarterowych, połączonych z organizacją imprez lub koncertów.

Wśród szczecińskich statków białej floty są również dwie bliźniacze jednostki „Odra Queen” i „Peene Queen”, czyli „Królowa Odra” i „Królowa Piana”. W sezonie turystycznym odbywają wiele regularnych rejsów po porcie, jeziorze Dąbie i kanałach Międzyodrza. Wypływają również w rejsy specjalne do Świnoujścia (w wakacyjne weekendy) oraz do Trzebieży lub Gryfina. W podróż na ich pokładach chętnie wybierają się dorośli i dzieci. Wszystkie rejsy, połączone z możliwością obserwowania przyrody, często prowadzone przez doświadczonych przewodników, cieszą się popularnością wśród turystów i mieszkańców Szczecina. I obie „Królowe”, jak tradycja nakazuje, mają burty statków w kolorze białym.

Małgorzata Duda

Ciekawostki
  • Skrót SS, s/s – oznacza Steam Ship, a niekiedy Sail Ship, czyli statek parowy lub statek żaglowy.
  • Nazwa „biała flota” nie jest typową polską specjalnością. Analogicznego określenia „Weiße Flotte” używa się w Niemczech.
Źródła

https://www.kochamszanty.pl/biala-flota-w-polsce/ (dostęp 28.12.2021)

https://www.statkihistoryczne.pl/lilia-weneda/ (dostęp 28.12.2021)

https://pl.wikipedia.org/wiki/Bia%C5%82a_flota_w_Polsce (dostęp 28.12.2021)

https://www.infomare.pl/zegluga-pasazerska-na-pomorzu-zachodnim-przed-ii-wojna-swiatowa/ (dostęp 27.12.2021)

http://www.infomare.pl/historia-bialej-floty-czesc-3-statki-bialej-floty-na-pomorzu-zachodnim-w-latach-1945-1960/ (dostęp 27.12.2021)

Zostaw komentarz